Daca
turbinele mecanice au fost cele care au dat startul realizarii motoarelor de inalta performanta, la putin timp dupa aceea, mai precis la inceputul celui de-al doilea razboi mondial, a aparut in industria aviatica,
turbinaactionata de gazele de evacuare.
Aceasta solutie si-a gasit mai tirziu aplicabilitate in mai multe domenii, desigur si in cel
auto. Pentru ca a fost imprumutata din domeniul aeronautic, era oarecum firesc ca priul autoturism de serie echipat cu o
turbina sa fie lansat de Saab. Pentru ca aducea plusuri mari la mai multe capitole, cum ar fi cresterea puterii, scaderea consumului si emisia scazuta de noxe, solutia echiparii cu
turbosuflanta a prins repede si la ceilalti constructori de automobile, ajungand azi indispensabila mai ales in ceea ce priveste motorizarile diesel.
Principiul de functionare al
turbosuflantelor de azi a ramas neschimbat fata de cel al primelor generatii.
Turbosuflanta este formata din doua parti, una ''calda'' -
turbina propriu-zisa si alta ''rece'' -
compresorul, acestea doua fiind interconectate direct, printr-un ax central.
Cu trecerea timpului, tehnologia s-a perfectionat in ceea ce priveste obtinerea unor tolerante mai mici si a cresterii in turatie datorita posibilitatii de echilibrare la viteze foarte inalte. Aceste imbunatatiri au dus la scaderea in dimensiuni a turbosuflantelor si, in acelasi timp cu obtinerea unor presiuni de lucru mai mari, asadar obtinem o turbosuflanta mai performanta.
Ultimele generatii de
turbosuflante sunt facute din aliaje ce suporta mai bine mediul ostil in care acestea lucreaza, materiale ce rezista la coroziune si nu permit deformari mari la temperaturi inalte. In plus, de fapt si mai important, este sistemul de
geometrie variabila, care ajuta la un bun control al cantitatii de aer ce deserveste motorul. Un sistem de palete cu pas variabil ce orienteaza fluxul de gaze catre rotorul
turbosuflantei este actionat de calculator (ECU) prin intermediul unui actuator, fie pneumatic, fie servoelectric. Astfel, s-a imbunatatit timpul de raspuns al
turbosuflantei, un control mai bun asupra curbei de cuplu a motorului, consum redus de combustibil si, nu in ultimul rand, emisii de noxe foarte scazute.